Aktualności
Konferencja „Świętokrzyskie dla biznesu” - o działaniach realizowanych po to, aby rozwijać region
W oficjalnym otwarciu wydarzenia poświęconego wsparciu przedsiębiorczości w regionie wzięła udział Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Renata Janik. Zaznaczyła, że województwo stawia na wspieranie biznesów w różnorodnych sektorach gospodarki, zarówno poprzez działania wspierające innowacje, jak i umożliwiające dostęp do funduszy unijnych. - Spotykamy się podczas konferencji inaugurującej projekt „Świętokrzyskie dla biznesu”. Projekt i środki w całości są przeznaczone po to, aby budować rozwój i pozycje świętokrzyskich firm. Środki zabezpieczone w programie jako projekt strategiczny mają służyć temu, aby jak najwięcej firm skorzystało z pomocy. Większość z przedsiębiorców, którzy brali już udział w podobnych przedsięwzięciach zgodnie podkreślają, że potrzebne są misje gospodarcze, wyjazdy studyjne, a także szkolenia. W tym projekcie znajduje się również działanie, którego nie było w poprzednim okresie programowania. Zabezpieczyliśmy na to 4 mln złotych. Przez ten czas będziemy rezerwować powierzchnię na wybranych targach, aby umożliwiać lokalnym firmom spotkania z krajowymi i zagranicznymi przedsiębiorcami - podkreślała Marszałek Renata Janik.
Znaczenie projektu, dla spotkań targowych i kongresowym podkreśliła również podczas otwarcia Bożena Staniak, Wiceprezes Zarządu Targów Kielce. - Realizujemy dwa rodzaje działalności: wystawienniczą i konferencyjno-kongresową. Przy działalności wystawienniczej realizujemy szereg wydarzeń o charakterze szkoleniowym i konferencyjnym. Takich spotkań w ciągu roku jest kilkaset. Szczególnie cenimy te, które podobnie jak dzisiejsze wydarzenie są skierowane do lokalnych przedsiębiorców. Cieszy mnie dzisiejsza tematyka, ponieważ w pewnej części skierowana jest do klientów Targów Kielce, do naszych wystawców i zwiedzających. Część skierowana jest wprost do naszych wydarzeń, które będą się działy na naszym terenie – dodała wiceprezes zarządu Bożena Staniak.
Pierwszym punktem konferencji była prezentacja założeń projektu „Świętokrzyskie dla biznesu”, przygotowana przez Tomasza Janusza, Dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Projekt ma na celu stworzenie przestrzeni do rozwoju regionalnych przedsiębiorstw, ułatwiając im dostęp do kluczowych narzędzi wspierających innowacyjność i rozwój. Grupą docelową projektu są takie sektory jak: branża metalowo-odlewnicza, zasobooszczędne budownictwo, technologie informacyjno-komunikacyjne, nowoczesne rolnictwo, branża targowo-kongresowa, turystyka zdrowotna czy zrównoważony rozwój energetyczny. Dodatkowy zapis w projekcie ma umożliwić lokalnym przedsiębiorcom udział w imprezach wystawienniczych i wizytach studyjnych co wpłynie na budowanie relacji biznesowych w kraju i za granicą. Wśród najbliższych planowanych wydarzeń będą m.in. misja gospodarcza zagranicznych przedsiębiorców i dziennikarzy na Targi Enex oraz organizacja stoiska wystawienniczego dla świętokrzyskich przedsiębiorców z branży rolno-maszynowej podczas Targów Agrotech. Okres realizacji projektu to lata 2024 - 2028.
W krótkich prezentacjach przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zaprezentowali możliwości wsparcia przedsiębiorców w ramach Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego. Przedstawiciele Departamentu Wdrażania EFRR omówili wsparcie dostępne w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast eksperci z Departamentu Wdrażania EFS skupili się na możliwościach wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wojewódzki Urząd Pracy przedstawił szeroką ofertę wsparcia dla przedsiębiorców, w tym programy, które mają na celu pomoc w tworzeniu nowych miejsc pracy oraz rozwijanie kompetencji zawodowych pracowników. Wśród prelegentów nie zabrakło również przedstawicieli Banku Gospodarstwa Krajowego, który opowiedział o możliwościach, jakie BGK oferuje przedsiębiorcom, podkreślając, że bank od ponad 100 lat pełni rolę solidnego partnera w rozwoju polskiej przedsiębiorczości, oferując szeroką gamę produktów finansowych oraz programów wsparcia dla firm na różnych etapach ich rozwoju. Przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zaprezentowali krajowe narzędzie wsparcia przedsiębiorców, jakim jest program „BRAND HUB”, który ma na celu wspieranie polskich MŚP w procesie umiędzynarodowienia. Program ten oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie wprowadzania produktów na rynki zagraniczne, a także w budowaniu rozpoznawalności polskich marek na świecie. Wydarzenie zakończył panel dyskusyjny zatytułowany „Łączymy rynki: jak eksport może zmienić twoją firmę”, który zgromadził przedsiębiorców z branż inteligentnych specjalizacji Województwa Świętokrzyskiego. Udział w dyskusji wzięli eksperci oraz praktycy, którzy podzielili się doświadczeniami i wskazówkami dotyczącymi rozwoju eksportu w polskich firmach.
Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych, a także zainspirowania uczestników do skorzystania z dostępnych form wsparcia, które mogą przyczynić się do rozwoju ich firm w regionie.